مبلغ جدید جریمه پوشش پلاک خودرو چقدر است؟ الحاق چهار هکتار زمین به شهرستان کلات در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن توزیع روزانه گوشت مرغ ارزان‌تر از سطح کشور در مشهد دلار بازار آزاد اولین روز مرداد ۱۴۰۳ را در کانال ۵۸ هزار تومان آغاز کرد | قیمت امروز طلا، سکه، ارز و بیت کوین پایان مطالعات مدیریت مناطق بیابانی سرخس در سطح ۲۱۰ هزار هکتار اتصال مشاوران املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد تا ۱۵ مرداد واریز وام دولتی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان بدون ضامن | شرایط دریافت وام چیست؟ میوه امروز در مشهد چند؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) جانشین پراید از پاکستان می‌آید + قیمت و تصویر ضرورت بازنگری مالیات بر دخانیات | نرخ مالیات خرده‌فروشی کمتر از نرم جهانی یارانه تیرماه ۱۴۰۳ واریز شد مجوز اصلاح قیمت خودروهای سایپا صادر شده است کدام موبایل‌ها مناسب نصب و اجرای بازی است؟ (۳۱ تیر ۱۴۰۳) + جدول قیمت نرخ طلای ۱۸ عیار در مشهد اعلام شد (۳۱ تیر ۱۴۰۳) بی‌توجهی بورس به فصل مجامع | شاخص بورس ۲۰ هزار واحد ریخت (۳۱ تیر ۱۴۰۳) پرداخت بیش‌از ۱۸ هزار میلیارد ریال عوارض به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های خراسان‌رضوی سهم ۳۷ درصدی صنایع کشور در مصرف برق | معاون وزارت صمت: با وزارت نیرو برای کاهش خسارت‌ها تفاهم شده است واکنش بازار خودرو مشهد به خبر تصویب آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست‌دوم چه بود؟ | یک کارشناس: بازار در رکود کامل است شهرستان مشهد؛ حائز رتبه اول تولید گندم در خراسان‌رضوی قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۳۱ تیر ۱۴۰۳) | صعود دلار به کانال ۵۸ هزار تومان آغاز هفته‌ای گرم در کشور | خراسانی‌‎ها مصرف برق خود را کاهش دهند بررسی قیمت خودرو‌های خارجی در مشهد (۳۱ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی: صنایع نباید در اولویت قطع برق باشند ایران، رتبه ششم صادرات به تاجیکستان را دارد خودرو‌های داخلی در مشهد چند؟ (۳۱ تیر ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

اردی‌جهنم بورس| چرا شاخص بورس در اردیبهشت نزولی شد؟

  • کد خبر: ۲۲۸۵۹۱
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
اردی‌جهنم بورس| چرا شاخص بورس در اردیبهشت نزولی شد؟
چرا بازار سرمایه باوجود تمام پیش‌بینی‌های مثبت در اردیبهشت سیر نزولی به خود گرفت؟

به گزارش شهرآرانیوز، در نخستین روز‌های کاری سال جدید، یعنی همان هفته اول که هنوز خیلی از ادارات تق‌ولق کار می‌کردند، بورس کارش را صعودی شروع کرد.
تمام شواهد حاکی از آن بود که بازار سرمایه قرار است بهاری سرسبز را پشت سر بگذارد. اما دیری نپایید که پیش‌بینی‌های سراسر سبز، تو زرد از کار درآمد.
برخلاف انتظار، علت کشیده‌شدن ترمز بورس تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای نبود. کما اینکه از ۱۳ فروردین تا اول اردیبهشت در مجموع شاخص کل بورس ۴۵ هزار واحد نیز رشد کرد.

 اما از ابتدای اردیبهشت تاکنون نماگر اصلی بازار ۱۶۴هزار واحد معادل ۶ درصد ریزش را تجربه کرده است. این در حالی است که شاخص به لطف کنترل نوسانات قیمت در نماد‌های شاخص‌ساز در این مدت ریزش کمتری را نسبت به نماد‌های کوچک بازار تجربه کرده است. به بیان دیگر سهام‌داران خردی که اغلب دارایی‌شان در سهام شرکت‌های کوچک بورسی بوده است، در این مدت بیش از ۶ درصد زیان را تجربه کرده‌اند.

ترس از سقف تاریخی

مهم‌ترین عامل قرمزپوش شدن نقشه بازار در اردیبهشت ماه احتمالا نزدیک‌شدن نماگر بازار به مقاومت اصلی استاتیکی شاخص است. البته شاخص در اردیبهشت به سقف تاریخی خود، یعنی سطح ۲میلیون ۵۳۵ هزار واحد حتی نزدیک هم نشد. حال آنکه این سقف تاریخی را در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ تجربه کرده بودیم و بعد کاشف به عمل آمد که مصوبه افزایش خوراک پتروشیمی‌ها پشت در‌های بسته باعث ریزش بورس در ۱۷اردیبهشت ۱۴۰۲ شد.

حمایت‌نکردن در سطح ۲.۲میلیونی

در حالی‌که خیلی از فعالان بازار به محدوده حمایتی ۲.۲‌میلیون‌واحدی دل بسته بودند، اما متأسفانه شاخص‌کل این سنگر حمایتی را نیز از دست داد. برای اینکه ببینیم آیا این محدوده واقعا ازدست رفته یا نه، باید منتظر تثبیت قیمتی زیر محدوده ۲.۲‌میلیون واحد باشیم، اما آنچه از نمودار‌های قیمتی به‌طور کلی برآورد می‌شود، این است که شاخص‌کل دو محدوده حمایتی ۲ میلیون و ۱۵۵هزار و ۲ میلیون و ۱۰۰هزار واحد را در پیش دارد که بعید به‌نظر می‌رسد بازار در محدوده پایین‌تر از ۲.۱‌میلیون واحد معامله شود.

سود بدون ریسک، ترمز بورس را کشید

ابتدا برخی رسانه‌ها علت ریزش بورس را به التهابات سیاسی و بین‌المللی ربط دادند. بعد که این مشکل برطرف شد، حواشی مالیات بر عایدی سرمایه را علت خروج پول حقیقی‌ها از بازار دانستند. بعد، اما مجلس وعده داد که دارایی مردم در بازار سرمایه هدف این پایه مالیاتی نیست. تمام اینها آدرس غلط بود. چالش بازار سرمایه این روز‌ها سود‌های بدون ریسکی است که با خرید اوراق حاصل می‌شود.

سرمایه‌گذار درحالی‌که نرخ صندوق‌های با درآمد ثابت به بالای ۳۲ رسیده و اخزا را می‌توان با نرخ ۳۶ تملک کرد و کراد‌ها تا ۴۰درصد سود می‌دهند و نرخ اوراق شرکتی از ۴۰درصد هم عبور کرده و به‌اصطلاح سود بدون ریسک به‌راحتی دردسترس است، باید خودش را درگیر سرمایه‌گذاری در سهام با هزار محدودیت و، اما و اگر کند، درحالی که نتایج یک جست‌وجوی ساده در مقاله‌های اقتصادی نشان می‌دهد که بین بازدهی بورس و نرخ بهره رابطه معکوسی وجود دارد.

بلاتکلیفی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران

چالش دیگری که این روز‌ها بازار سرمایه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، مشخص نبودن سرنوشت بودجه ۱۴۰۳، نرخ تسعیر ارز و همین‌طور شفاف‌نبودن سیاست دولت برای مهار تورم است. در واقع یکی از انتقادات غالب در سال گذشته، نوع تعامل نظام بانکی با بخش تولید بود.

سیستم بانکی با توجه به اجرای سیاست مهار تورم رویکرد انقباضی داشت و از سمتی درخواست‌های بخش تولید برای تسهیلات و سرمایه در گردش بی‌جواب می‌ماند. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در فروردین ۱۴۰۳، این بلاتکلیفی همچنان ادامه دارد. 

در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳، نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی کاهش ۱.۳ درصدی و شاخص فروش افزایش ۱.۵ درصدی را تجربه کرده است، ضمن آنکه شاخص تولید و فروش در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۳ و ۳۴ درصدی روبه‌رو شده است که مطابق انتظارات ناشی از کاهش فعالیت‌های بخش صنعت در تعطیلات فروردین‌ماه است. همچنین، طبق روال دوره‌ای در فروردین‌ماه بیشتر رشته فعالیت‌های بخش صنعت با کاهش شاخص روبه‌رو بوده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->